Vergeten groenten

Bij gezond eten en een gezonde leefstijl horen de groenten en fruit welke de seizoenen ons schenken. Naast superfoods zijn ook de vergeten groenten tegenwoordig heel Vergeten groentenpopulair. Ik ben op onderzoek uitgegaan naar deze seizoentoppers en buiten het feit dat ze mega gezond zijn, zijn ze ook nog eens erg lekker en buitengewoon veelzijdig om er de leukste kleurrijke gerechten mee te maken.

Vitamine

Ouderwetse wintergroenten uit Nederland. Heerlijk vers, daardoor vol met vitamines en veel smaak! Je kunt er echt alle kanten mee op. Van salades, stamppotten, roerbakgerechten tot een makkelijke smakelijke en stoere ovenschotel.

Maak het nog gezonder

In de winter willen we volle winterse smaken. Combineer daarom deze krachtpatsers met kruiden en specerijen als bijvoorbeeld kaneel (superfood), laurierblaadjes, tijm, rozemarijn, anijs, kruidnagel, oregano, peterselie (vreselijk gezond) en al wat je lekker vindt/lijkt.

Eet “kleur”

“Kleur” eten is belangrijk. De variatie. Deze maanden bieden volop kleur. Kijk maar eens goed om je heen op de markt, bij de groenteboer of op de groente afdeling van de supermarkt. Rodekool, schorseneren, paarse wortel, spruitjes, witlof, winterpeen, koolraap, pompoen, prei en ga zo maar door. Het leuke is dat het allemaal van onze eigen Hollandse bodem komt. Een paar wist – je – datjes aangaande deze juweeltjes van eigen bodem. Wist je dat?:

  • Winterpeen in een ver verleden helemaal niet oranje, maar geel of paars was?
  • Het binnenste gedeelte van witlof door anders telen niet meer bitter is?
  • Witlof een vocht afdrijvende werking heeft?
  • Boerenkool erg lekker is i.c.m. amandelen?
  • Wintergroenten zich ook heerlijk laten combineren met walnoten?
  • De kleur van de rode kool het mooiste donkerpaars blijft als je halverwege de kooktijd een scheutje azijn toevoegt?
  • Spruiten stijf staan van de vitamine C?
  • In het groene gedeelte van prei de meeste vitamines zitten?
  • Wintergroenten erg fijn geprijsd zijn, voor ieder budget mogelijkheden biedt?Vergeten groenten

Tips

Tot slot nog een aantal grootmoeder tips:

  • Snij een kruis in spruitjes, hierdoor kun je ze korter koken.
  • Zit er nog loof aan je bietjes?, gooi dit dan niet weg, maar roerbak het eens met een knoflookje erdoor.
  • Voor het groen aan een knolselderij geldt hetzelfde, verwerk deze in een zelfgemaakte soep.
  • Witlof kun je het beste donker bewaren.
  • Een knolselderij, kool en pompoen snij je eerst in vier stukken en daarna rasp of snij je ze.

Heb je zelf een leuk recept? Plaats het onderaan de pagina in heb blokje reacties.

Karin

 

default
Post Written by

0 Reacties