Smeren of niet smeren?

We hebben er lang heel lang op moeten wachten, maar eindelijk komt die lang verwachte lente dan toch!

Zonnen zonder smeren is gezond

Smeren of niet smeren

Smeren of niet smeren

Zon is iets wat we nodig hebben, waar we naar kunnen snakken. Dit geldt niet alleen voor ons als mens maar net zo goed voor de natuur. Zonder zon groeit en bloeit er weinig. Min of meer doet het hetzelfde voor ons als mens. Zon op onze huid ervaren is naast een bijzonder aangenaam gevoel ook een essentieel onderdeel voor een goede gezondheid. Het is o.a. belangrijk voor het houden en krijgen van sterke botten, een betere weerstand, het zorgt doorgaans voor een goed humeur, sterke spieren en zonlicht vermeerdert de hoeveelheid ijzer in je bloed. Middels dit blog leg ik je graag uit waarom het van belang is op een verstandige manier van de zon te genieten en waarom het onverstandig is je huid en lichaam te belasten met zonnebrandcrèmes en sunblocks.

Vitamine D

Vitamine D is van essentieel belang voor de ontwikkeling van je botten en opname van calcium die weer zorgt voor de juiste regulering van botvorming. Een tekort aan vitamine D vergroot de kans op osteoporose (botontkalking wat leidt tot zachte botten welke gevoelig zijn/worden voor breuken). Dit is niet alleen bij volwassen van toepassing maar zeker ook bij kinderen en baby’s wat kan leiden tot een “oude bekende” namelijk rachitis (overdreven vorming van O-benen). afbeelding rachitis Door het vermijden van de zon zijn er ondertussen weer gevallen van rachitis gemeld in Engeland en Amerika. Vitamine D versterkt ook je immuunsysteem, is van groot belang voor veel organen, de hormoonhuishouding en wordt steeds vaker in verband gebracht met diabetes type 2. Dit komt omdat uit onderzoek is gebleken dat er een link bestaat tussen een gebrek aan vitamine D en overgewicht. Andere kwalen welke in verband worden gebracht met een tekort aan vitamine D zijn o.a.: hartkwalen, verzwakking van spieren, bekkeninstabiliteit, fibromyalgie, (borst)kanker en dementie.

Oorzaak van het gebrek aan vitamine D

Door het gebruik van sunblocks en zonnebrandcrème met een hoge SPF (sun protection factor) krijgt de huid een gebrek aan zonlicht, het kan er niet doorheen en de opname wordt daardoor belemmert. Het sluit de huid af. Door de media zijn wij jarenlang alleen gewaarschuwd voor de UV-straling. Ga niet in de zon zonder een zonnebrandcrème met een hoge SPF. Dit alles om huidkanker en veroudering van de huid te voorkomen. We hebben dit zo vaak gehoord dat we niet eens twijfelen over het feit dat dit wellicht helemaal niet zo goed voor ons is als men ons wil doen geloven. Gelukkig zijn er inmiddels onderzoeken verricht en is er ondertussen veel bewijs dat zonnebrandcrèmes en sunblocks het risico van huidkanker en melanomen vergroten. Dit komt doordat we door het gebruik van deze middelen denken dat we gerust hele dagen in de zon kunnen zitten en daardoor onze huid blootstellen aan nog veel meer straling van de zon welke op haar beurt weer collageen en elastine afbreekt en de huidveroudering vele malen sneller gaat dan wanneer we niet zouden smeren.
Verder is er nog een puntje van aandacht. De meeste fabrikanten van zonnebrandcrèmes claimen dat hun producten niet schadelijk zijn of dat ze natuurlijke ingrediënten bevatten. Met andere woorden deze producten zouden dus veilig te noemen zijn? De belangrijkste bescherming waar je jezelf en je huid een groot plezier mee zou doen is het mijden van zonnebrandcrèmes welke chemische stoffen bevatten. Deze zijn extreem schadelijk dus smeer ze vooral niet op je huid. Het belang van het goed lezen van etiketten is ook hier groot. Vrijwel alle cosmetica, dus ook shampoo en bodylotion etc. bevatten schadelijke chemicaliën. Als meest voorkomende chemische stof wil ik Titaniumdioxide noemen. Check de ingrediëntenlijst van de flesjes in de badkamer maar eens. De keerzijde van het verhaal is dus dat de zonnebrandcrèmes ook behoorlijk schade kunnen aanrichten, je huid is een orgaan en ca. 60% van hetgeen je erop smeert wordt rechtstreeks opgenomen. De chemische stoffen verstoren het hormonale evenwicht. (En zelfs de natuur, bekijk onderstaande link).

http://www.youtube.com/watch?v=hUHtS1-oXfI

 

Antioxidanten uit voeding, de natuurlijke bescherming voor de huid

Naar aanleiding van veel onderzoeken heeft men kunnen aantonen dat antioxidanten uit voeding zeer effectief zijn als de natuurlijke beschermer voor de huid tegen zonnestralen. Buiten het feit dat antioxidanten, (deze bestrijden de vrije radicalen welke ons lichaam bestoken van binnen maar ook van buiten ons lichaam door bijvoorbeeld: vervuiling, zonlicht en straling) zeer belangrijk zijn binnen ons voedingspatroon zijn er nu nog meer redenen om antioxidanten tot je te nemen. Ze beschermen je niet alleen tegen ultraviolet zonlicht zoals de zonnebrandcrèmes, maar ook tegen hart en vaatziekten, DNA bescherming (kanker), versterkt je immuunsysteem en het zorgt voor minder verstoring van de celfuncties. Ze geven het lichaam uiteindelijk veel meer bescherming dan de UV producten in de chemische zonnebrandcrèmes. Je vindt antioxidanten vooral in fruit en groenten maar ook in noten en zaden. Een aantal voorbeelden zal ik noemen.

Antioxidanten zitten o.a.  in:

  • Zwarte bessen
  • Kiwi’s
  • Aardbeien
  • Sinaasappel
  • Rode bieten
  • Spruitjes
  • Broccoli
  • Rode uien
  • Rode paprika
  • Zoete bataten

Of probeer het volgende recept eens uit: Antioxidanten-shake 

Vitamine D gebrek een nieuw fenomeen

Laten we vooral niet vergeten hoe gezond de zon ook kan zijn. De zon houdt je hormonen juist in balans en is in staat schimmels te doden. En zon maakt ons blij. Hele dagen wentelen in de zon, met of zonder bescherming is niet goed. Ook dat levert een hoop schadelijke gevolgen op. De ozonlaag is nu eenmaal dunner geworden dus ga er wel zo verstandig mogelijk mee om. Afhankelijk van je huidtype kun je gerust tot maximaal een half uurtje onbeschermd van de zon genieten, maar doe het verstandig. Natuurlijke vitamine D is noodzakelijk en met name bij kinderen in de groei is de behoefte extra groot. De meeste vitamine D wordt door het lichaam zelf aangemaakt, in de huid onder invloed van zonlicht. Het is dan ook van groot belang dat we stoppen met het vermijden van de zon en gaan zorgen dat de vitamine D waarden bij iedereen weer terug komen op een gezond niveau.

Verstandig genieten in en van de zon

Ons lichaam is een heel intelligent apparaat. Het kan de natuurlijke chemische middelen aanmaken welke het nodig heeft om ons te beschermen, zoals tegen de zon. Het is onze taak ons lichaam dusdanig en optimaal te voeden en te vertroetelen opdat we daar de juiste grondstoffen toe leveren. In de toekomst zullen zonnebrandcrèmes hoogst waarschijnlijk antioxidanten bevatten met daarnaast hopelijk het advies om zoveel mogelijk antioxidantrijk voedsel tot je te nemen.
Wat we in de tussentijd vooral niet moeten doen is veel smeren zodat we zo lang mogelijk in de zon kunnen blijven liggen. Als reeds vermeld doet dit je huid meer kwaad dan goed. Het lijkt nu een heel ingewikkeld probleem hoe we onszelf nu wel moeten beschermen, maar dat valt eigenlijk best mee. We moeten ons leef en eetpatroon aanpassen en hoe we omgaan met zonnebaden. Het is slechts een combinatie van andere en of betere eetgewoonten en niet langer denken dat door het smeren met (giftige) crèmes we hele dagen in de zon kunnen liggen. Verlies alle goede eigenschappen welke de zon voor ons lijf en ledematen biedt niet uit het oog.
Respecteer je lichaam.

Gebruik deze handige tool om te kijken wanneer en hoe veilig je waar ter wereld zonder risico van de zon kunt genieten.
http://www.uvawareness.com/uv-index/uv-forecasts.php

Ik hoop op een hele mooie zomer.
Karin

 

default
Post Written by

0 Reacties