Rode pepers goed voor de vetverbranding

Chili pepers

Veel mensen houden niet van de hete smaak van het rode pepertje. Dat is toch jammer en tevens de reden dat ik dit doorgaans niet heel erg populaire rode vitaminebronnetje toch aandacht geef, want ze zijn namelijk supergezond en helpen daarnaast ook nog eens bij de verbranding van overtollig vet! Zo’n pittig rood wondertje bevat meer vitamine C dan een sinaasappel. Verder bevat een rood pepertje de belangrijke stof capsaïcine, deze geeft o.a. de pittige smaak aan de peper.

Capsaïcine

Capsaïcine doet meer! Het staat bekend om de antibacteriële genezende werking. Zo voorkomt capsaïcine bijholteontsteking, het prikkelt namelijk de slijmvliezen. Bij verkoudheid zorgt het ervoor dat je neus open gaat en je weer vrijer kunt ademen. Het werkt pijnstillend bij zenuwpijnen en helpt pijn te verzachten bij huidziekten als bijvoorbeeld: psoriasis, artritis en gordelroos. Het kan ophopingen van cholesterol reduceren en capsaïcine maakt endorfinen vrij in ons lichaam wat ons het blije gevoel geeft. Het zorgt voor een snellere spijsvertering en daarnaast verhoogt het de warmteproductie van het lichaam (daardoor gaan sommige mensen ook transpireren na en of tijdens het eten van een rode peper). Dit gaat allemaal samen met een snellere stofwisseling en een lagere bloeddruk. Volgens wetenschappers zou capsaïcine kankercellen stimuleren zichzelf te vernietigen. Diverse wetenschappelijke onderzoeken, in verschillende landen zijn verricht naar de relatie tussen het gebruik van capsaïcine en de afbraak van kankercellen.

Vitaminebommetje

Rode pepers bevatten als eerder genoemd veel vitamine C. Verder bevat het vitamine A, B1, B2, B3 en B6. Naast vitaminen is dit wondertje van de natuur ook nog eens rijk aan de mineralen: ijzer, magnesium, mangaan en kalium. Door de hoeveelheid vitaminen en mineralen versterken ze je immuunsysteem en werken op die manier preventief tegen ziekten en of verkoudheid.

Gebruik

Rode pepers kun je vers gebruiken. De groene variant is niets meer of minder dan een onrijpe rode peper. Je kunt ze zelf drogen of gedroogd kopen. Gedroogde pepers kun je bijvoorbeeld ook bewaren door ze door de olijfolie te mengen, de pittige smaak trekt dan in de olie. Tabasco (chilipepers welke tot een salsa zijn verwerkt) kun je eventueel kopen als kant en klaar product, maar maak het liever zelf. Probeer eens een rode peper door de soep, omelet, bij het marineren van kip en  in combinatie met een zoet, of probeer dit recept eens uit: Rode peper met mango & ananas

Tips

Krijg je last van je maag door het eten van (teveel) pepers, eet dan na de maaltijd wat yoghurt, dit brengt je maag weer tot rust.
Heb je vaak last van koude voeten? Doe een beetje Cayennepeper in je sokken en je zult aanzienlijk minder last hebben.

De belangrijkste voordelen op een rij:

• Antioxidant
• Veel vitamines en mineralen
• Voorkomt aderverkalking
• Voorkomt hart en vaatziekten
• Cholesterolverlagend
• Verhoogt de stofwisseling
• Vermindering van de insuline behoefte
• Ontstekingsremmende werking
• Chili pepers gaan de ziekte van Crohn en Colitus Ulcerosa tegen
• Helpt preventief tegen veel inwendige ontstekingen
• Werkt koortsverlagend
• Zorgt voor extra vetverbranding

Al met al bieden rode pepers een heleboel voordelen voor je gezondheid en is het dus een goed idee wat vaker een pepertje in de keuken te gebruiken!

Spice up your life!

Karin

 

 

 

 

 

 

 

 

 

default
Post Written by

0 Reacties