Kerst do’s en don’ts

Naar aanleiding van mijn vorige blog over de platte buik kreeg ik redelijk wat vragen. In de vorm van: lekker makkelijk gezegd hoe kan ik nu op gewicht blijven en of afvallen kerstin december? De kerstdiners, kerstborrels en oud en nieuw komen eraan. Sinterklaas net achter de rug en dan kan ik toch onmogelijk ongezellig gaan zitten doen? In hoeverre dit ongezellig zou zijn is uiteraard discutabel maar ik ga toch proberen middels dit blog, de kerst “zo gezellig” mogelijk te laten zijn zonder dat je denkt dat je er van alles voor moet laten of dat je juist denkt; laat maar waaien.

 Speciaal moment

Ook ik hou van de kerstdiners. Ik hou van de gewoonte, de sfeer, de tradities, “de heiligheid” van het familiediner of lunch, met alleen de familie en of goede vrienden. Het zijn twee dagen in het jaar waarop we volop aandacht geven aan elkaar. Onszelf en alles tot in de puntjes proberen te verzorgen en met meestal ook het uitwisselen van cadeaus. Speciale momenten.

Voor de bijl

De tafel staat vol met veel lekkernijen. Tijdens het aperitief probeer je niet te kijken naar alle toastjes, kaasjes, salades en wellicht zelfs chips, maar kijk je naar de olijven, van de olijven weer terug naar de toastjes (met beleg) en uiteindelijk ga je voor de bijl, want het is tenslotte kerst. Het lijkt bijna onvermijdelijk en het diner moet nog beginnen…..

 Hoe het doorgaans gaat

Wat is er nu eigenlijk precies aan de hand? Als het om slechts twee kerstdagen ging was het niet zo’n issue, maar we mis(ge)bruiken praktisch de hele november en decembermaand om meer te eten dan goed voor ons is. De maand december heeft slechts vier feestdagen, sinterklaas, twee kerstdagen en oud en nieuw, nieuwjaarsdag meegeteld komen we op vijf. Dit zijn dagen dat je je normaal gesproken ook helemaal niet druk zou moeten maken over wat en hoeveel je eet. Het begint echter al eerder. Laten we zeggen vanaf half november of misschien nog wel eerder. Alle pepernoten, chocoletters en marsepein ligt weer volop in de winkels, en ach… het is alweer een jaar geleden, dus dat mag toch wel een keer. Een keer zou i.d.d. geen enkel probleem zijn, maar helaas blijft het daar in de meeste gevallen niet bij. We beginnen met snaaien in de eerste helft van november en in januari hebben we spijt. Dat is toch best jammer?! Iets meer dan een twaalfde van het jaar waar we in januari en februari weer hard voor moeten gaan werken om van de november en december kilo’s af te komen. Ik zal nader uitleggen hoe dit precies werkt.

 7000 kcal is 1 kilo extra

Om één kilo aan te komen moet je ongeveer 7000 kcal teveel eten. Dat zijn heeeeeel veel sinterklaasavondjes, kerstdiners, kerstborrels en oud en nieuwjaarsdagen. Daar zal je in theorie dan ook niet of nauwelijks van aankomen. Maar!, wanneer je iedere dag (en dan dus al vanaf de 1ste helft november) 200 kcal meer eet dan normaal (200 kcal zijn om een voorbeeld te noemen “slechts” 10 pepernoten) dan ben je na twee maanden alleen daarvan, al anderhalve kilo in gewicht toegenomen. Het is dus, het meer eten over een langere periode waar je van aankomt dan de 4/5 feestdagen in december.

5 tips 

In navolging op de tips in het blog platte buik nog 5 extra tips. platte buik

  1.  Gebruik je gezond verstand. Het lijkt een overbodige opmerking, maar vermijd alles wat eigenlijk niet nodig is.
  2.  Een advies wat eigenlijk altijd van kracht is: drink veel water en eet veel groenten, dit vult en geeft snel een verzadigd gevoel waardoor er minder plaats is voor de rest.
  3. Begin lunch of diner met een vrucht . Deze bevatten vezels en geven ook een gevoel van snelle verzadiging. Daarnaast neemt het de trek in zoet weg.
  4. Vermijd zogenaamde “killers”. De voedingsmiddelen die de capaciteit hebben je er altijd meer van te laten eten dan je van plan was. Als voorbeeld noem ik de lege koolhydraatrijke voeding, maar ook zoet. Toetjes lokken je altijd uit meer te nemen dan je eigenlijk wilt. Vergeet daarnaast niet dat je ook gewoon kunt proeven, dus kleine beetjes nemen. Je hoeft de schaal er bij wijze van spreken niet bij op te etenJ
  5.  Maak de ene keer een bewuste keuze om te genieten en op een ander moment een bewuste keuze om nee te zeggen.

Nogmaals het is kerst. Er komt nog genoeg lekkers langs deze maand. Het genieten en de beleving van eten is heel belangrijk, maar doe het met mate.

Fijne feestdagen.

Karin
default
Post Written by

0 Reacties