12 tips om vaker braam te eten

Bramen zijn er momenteel volop. Je kunt ze tegenwoordig het hele jaar door in de supermarkt en of bij de groenteboer kopen, maar wat is nu lekkerder en leuker dan ze zelf SAMSUNG CSCte plukken? Verser kan gewoonweg niet. Wilde bramen vallen automatisch in de categorie biologisch wat als extra voordeel geeft; onbespoten en geen pesticiden welke je hormoonbalans alleen maar verstoren.

Bramen barsten van de vitamine C en zitten bomvol antioxidanten. Ze zijn dus naast lekker ook nog eens bijzonder voedzaam en ultra gezond.

Wist je dat de bladeren van de bramenstruik ook veel gezondheidsvoordelen bieden? De eerst volgende keer dat je gaat plukken niet vergeten om ook een handvol blaadjes mee te nemen. Je kunt er bijvoorbeeld thee van maken. Beste is de bladeren eerst te drogen.

  1. Bramen bevatten veel vitamine C en antioxidanten. Daarnaast zijn ze rijk aan diverse mineralen als met name calcium, kalium, koper, ijzer en magnesium. Deze dragen bij aan de productie van witte en rode bloedcellen.
  2. De calcium draagt weer bij aan sterke botten.
  3. Bramen bevatten veel water, dus goed voor de dagelijkse hydratatie.
  4. Bramen zitten bomvol ellaginezuur (een antioxiderend polyfenol) Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat ellaginezuur zou helpen bij het afremmen van de verspreiding van bepaalde kankercellen.
  5. Door het hoge gehalte aan ellaginezuur zijn het ook goede acne bestrijders.
  6. De combinatie van ellaginezuur en een hoog gehalte aan zeaxanthine maakt dat ze ook bescherming bieden tegen UV-straling.
  7. Door de antioxiderende eigenschappen en het hoge gehalte aan vitamine c is het ook een belangrijk ingrediënt voor (huid)cosmetica. Vitamine C is belangrijk ter voorkoming van rimpels.
  8. Bramen helpen bij een te hoog cholesterol gehalte.
  9. Doordat zowel de vrucht als het bramenblad veel vitamine A en C bevatten werken ze ook heilzaam bij bloedarmoede en bloedvergiftiging
  10. Een eeuwenoude (volgens mij onbekende tip) is dat bloedend tandvlees kan worden verholpen door te kauwen op de bladeren van de bramenstruik of er een aftreksel van maken en gorgelen.
  11. Bramenblad heeft geneeskrachtige werkingen door de enorme hoeveelheid antioxidanten. Bramenblad thee versterkt de weerstand, werkt ontstekingsremmend, ontzuurt en ontslakt.
  12. Trek sterke thee van de bladeren om eczeem mee te behandelen. Breng dit uitwendig aan.

Je kunt er ook een paar potten bramenjam of bramensap van maken. Dit laatste helpt trouwens erg goed bij maag-, darm- en blaasklachten.

Bramen kun je het beste bewaren in de koelkast, maar bramen zijn niet lang houdbaar dus beter:

  • Verwerk ze in een smoothie
  • Maak bramenjam
  • Bramensap
  • Een bramentaart
  • Pureer ze door de yoghurt
  • Combineer ze met ander klein fruit

Nog een aantal andere tips voor gebruik:

  • Was (wilde) bramen voorzichtig maar zeer grondig.
  • Zet ze ca. 15 minuten in een bak water met een scheutje azijn, daarna goed afspoelen. Dit verlengt tevens de levensduur van het fruit.
  • Gebruik verse (wilde) bramen voor het beste gezondheids- resultaat.

Kortom de mogelijkheden en de redenen om ze te gebruiken zijn eindeloos.

Vanmorgen heb ik ze gebruikt voor het ontbijt.SAMSUNG CSC

default
Post Written by

0 Reacties